Na webu http://www.jjrobots.com jsem narazil na robota EGGBOTa, který je kompletně v otevřené platformě (open hardware a open software) a lze s ním pomocí programu INKSCAPE malovat nápisy, nebo obrázky na vajíčka (pinpogové a golfové míčky umí také). Jde tedy přesně o tuto stavebnici http://www.jjrobots.com/sphere-o-bot-jjrobots-version/
Se sadou robotů EVO2, které jsem objednal (11ks) dorazilo od JJROBOTS také pár dílů na stavbu OBOTA (EGGBOT). Přišlo mi škoda díly nevyužít, tak jsem dodal krokové motory, servo, 3D díly a pustil se do stavby. Mám v plánu konstrukci malinko poladit (přidat LCD displej a využít obvod ESP8266, ale to je hudba budoucnosti).
DONATE
Mé připravené 3D díly ve Slic3r pro 3D tiskárnu (PET-G gcode), zdroj 3D
Free
1.0.0 - 26. 5. 2017 (Arduino zdrojový program z webu jjrobots), ovladače, ukázkové soubory...
Video - malovátko vajec
Na první pokus jsem zkusil vytisknout na tiskárně Průša i3 MK2 díly z PLA materiálu, ale materiál byl křehký a nepoužitelný (nedoporučuji). Na druhý pokus jsem zvolil materiál PET-G se kterým mám jen samé pozitivní zkušenosti (nic nepraská, materiál se dá vrtat a je pružný :-).
Tělo robota se tisklo cca 42 hodin a 11 minut
Ostatmí díly se tiskly cca 5 hodin a 28 minut
Korkové motory z Aukra (China)
Pytlík dílů dodávaný k OBOTu
Řídící deska je stejná jako v robotu EVO2 https://pihrt.com/elektronika/364-arduino-self-balancing-robot-b-robot-evo-2
Na desce shieldu se ESP8266 zatím nevyužívá, je použit pouze 2x budič motorů A4988 a vývod na servo SG90 (v případě vlastního shieldu pro Leonardo se dá deska velice zjednodušit a nemusí se osazovat součástky navíc...)
Návrh motivu šachovnice v programu Inkscape
Přesný postup stavby (fotografie a plánky) nalezneme na stránkách autora JJOBOT http://www.jjrobots.com/sphere-o-bot-assembly-and-user-guide/
Naprogramujeme desku Arduino Leonardo pomocí ARDUINO IDE (testováno 25.5.2017 v 1.8.1, ale asi půjde použít i novější verze IDE).
1) Stáhneme ARDUINO IDE (v 1.8.1) z odkazu zde: https://www.arduino.cc/en/Main/Software a nainstalujeme do počítače.
2) Spustíme IDE program, zvolíme v menu desku "Arduino Leonardo", nastavíme příslušný port (například COM5).
3) Otevřeme zdrojový kód v IDE programu (v příloze pod článkem na mém webu, nebo na webu autora) a nahrajeme ho pomocí tlačítka "nahrát" do desky Arduino Leonardo.
Většina informací na mém webu pochází přímo z webové stránky JJROBOTS a Mad Scientist wiki. Veškerá práce na software pro ovládání robota byla provedena Evil Mad Scientist a má veškerý kredit k projektu (a můj obdiv).
1) Stáhneme program Inkscape (použil jsem poslední dostupnou verzi 0.92.1 pro Windows 32 bit - program je česky :-D )
2) Použijeme rozšíření do Inkscape pro řízení robota (doporučená verze je 2.4.0, bylo plně otestováno)
3) Pokud nám nefunguje ovládání robota v Inkscape (novější i starší verze například i v 0.92.1 nefunguje původní soubor) je nutné nahradit soubor eggbot.py v umístění tak jako je uvedeno zde na obrázku...
Někteří uživatelé měli problém při rozpoznávání sphere-o-bota při použití rozšíření INKSCAPE 0.48 (nebo 0.91) a EggBot_240A.exe. Opravte jej prosím tím, že nahradíte původní soubor eggbot.py.
Umístění tohoto souboru: [jednotka pevného disku]: \ inkscape 0.48 [nebo 0.91] \ Inkscape \ share \ extensions
Rozšíření EggBot pro Inkscape je nástroj (kompletně obsluhuje po sériovém portu robota), který umožňuje přenesení našich výkresů na vejce. Po instalaci spustíme program Inkscape. Jakmile je Inkscape spuštěn, budeme mít v nabídce "rozšíření" podnabídku označenou jako Eggbot.
V podnabídce Eggbot je několik různých rozšíření, které provádějí různé úkoly související s protokolem Eggbota. Zdaleka nejdůležitější je rozšíření "Eggbot Control", což je program, který skutečně komunikuje s Eggbotem.
Nabídka v rozšíření Eggbota má osm záložek. První dvě záložky "Plot" a "Setup" poskytují základní ovládací prvky pro nastavení a použití nástroje Eggbot. Ostatních šest tabulek obsahuje řadu pokročilých možností a informací.
- Plot - tato záložka slouží k přenosu (kreslení) výkresu z Inkscape na robota (vajíčko).
- Setup- tuto záložku slouží pro nastavení polohy pera nahoru nebo dolů (nebo pro vstup do režimu zarovnání - motory jsou vypnuté a pero je vzhůru).
- Timing - tato záložka umožňuje nastavit některé časové hodnoty pro akce EggBota.
- Options - tato záložka umožňuje nastavit některé vlastnosti EggBota.
- Manual - tato záložka umožňuje ovládat samotného robota ručně (otáčení motoru, zvedání / spouštění pera apod.)
- Resume - tato záložka popisuje, jak pozastavit vykreslování na vejce a jak pokračovat v kreslení.
- Layers - tato záložka umožŇuje ovládat vrstvy, které se vykreslují na vejce (u vícebarevných výkresů).
- * - tato záložka zobrazí informace o verzi rozšíření Eggbota a (někdy) poznámky k vydání.
Nastavení programu před malováním na vejce
Velikost plátna pro vejce je nutné nastavit na 3200 x 800 pixelů
Do plochy 3200x800px vložíme náš návrh (příklad: www.pihrt.com)
Upravíme výplň objektu na "bez výplně", obrys objektu na "výplň jedna barva", styl čáry plná 1px
Dále je nutné objekty vkládat do vrstev, které se jmenují 1, 2, 3 atd... (nesmí se jmenovat například "vrtva 1")
Instalujeme fix, vejce do robota a následně spustíme rozšíření eggbot...